V této sekci naleznete texty či videa, které nás oslovily svou zajímavostí, novostí či kontroverzností a jež by mohly vzbudit díky Vašim různorodým úhlům pohledu Váš zájem, případně vyvolat širší diskusi. Odkazy na texty či videa zde zveřejněné nás zaujaly, nicméně neznamená to, že s jejich obsahem vždy stoprocentně souhlasíme:
- Dezinformacím věří i učitelé. Neměli by ovšem svými názory ovlivňovat smýšlení žáků, míní Kartous
- Žáci potřebují zpětnou vazbu, ne hodnotící číslo, vysvětluje pedagožka
- IT guru – poradci pro digitalizaci škol
- Nemějte výčitky, že se máte dobře. Odborníci radí, jak přežít současnou dobu
- Na žáky už je tématu Ukrajiny moc. Zvolnit, radí školní psychologové
- Dítě cizinec v MŠ a dětských skupinách
- Web Ukrajina na školách nabízí desítky vzdělávacích materiálů k ruské invazi
- Jak mluvit s dětmi o válce na Ukrajině? Radiožurnál vysílal debatu s psychologem
- Konkurence u přijímaček letos stoupne, boj o víceletá gymnázia ale může být snazší
- Doba přeje depresím, mezi nejohroženější patří učitelé. O jejich duševní zdraví by se měly postarat školy
- Já do školy nechci! Co s úzkostmi dětí (a rodičů) na začátku školního roku
- Chodí učit ven i češtinu a matematiku. A zůstane to tak i po covidu
- Rok s covidem, rok v nových rolích, rok, kdy je normální cítit se divně. Zmůžeme víc?
- Psychika zavřených dětí
- Dítě se dokáže adaptovat na ztížené podmínky, shodují se experti. Horší budou “jizvy na dušičce”
- Žáci v pandemii zažívají nápor na duši. V kunratické škole jim pomáhají ranní dýchánky
- Jak nezabřednout na frontální výuce?
- 10 vzdělávacích trendů pro rok 2021
- Není čas řešti problémy žáků. Může to na ně dopadnout po návratu do lavic
- Učitelé byli vrženi na internet, učí každý sám a na svém zařízení. Umí se chovat e-bezpečně?
- Rodič jako technická podpora i nápověda při online výuce. Týká se vás to také?
- Jak a proč natáčet videa do výuky
- Platformy a systémy pro školní komunikaci a spolupráci
- Využívání digitálních technologií v jazykovém vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
- Tvorba venkovní učebny pohledem zodpovědného designu
- Klíče od školy a víc nic. Ředitelům chybí systémové vedení, říká expert
- Pandemie upozornila na velké rozdíly mezi školami, říká sociolog Daniel Prokop. Překvapivé je, že rodiče teď hodnotí učitele pozitivněji než dřív
- Výuka po koronaviru? Vzal bych žáky na horya nechal je povídat, říká učitel roku
- Své šesťáky teď nazývám Robinsony. Na půl roku se stali mými kolegy, říká učitelka z Chomutova
- Největší chyby učitelů v online výuce
- Jaké místo mají digitální technologie v primárním vzdělávání?
- Návrat do školy s jinými spolužáky a jinou paní učitelkou může být pro děti spíš frustrace, říká psycholožka. Dejte jim co nejvíc informací
- Pedagogové na home office. Jaká jsou pravidla a na co mají nárok
- Rodiče jsou nyní úplně v té nejpřednější linii a nemají nárok na nic, natož na volno, říká psycholog Radek Ptáček
- Puberťáci v karanténě: frustrace, výkyvy nálad… Pomoci může mobil i vařečka do ruky
- Měla jsem vždycky jasný pocit, že škola musí být digitalizovaná, říká ředitelka, kterou online výuka nezaskočila. Technologie ovládají všichni učitelé i děti od druhé třídy
- Domácí škola v montessori stylu: pést, počítat, prezentovat a přitom pěstovat komunitu
- Jak zvládají výuku z domova sociálně slabší rodiny? Bez pomoci nemají šanci
- Komentář Michala Kaderky: Covid jako lék českého školství?
- Školky se potýkají s generací roztěkaných
- Tajemství nejmenších čtenářek a čtenářů
- Když děti neposlouchají, když nás neslyší
- Nemají kde spát, natož kde se učit. Projděte si unikátní mapu vzdělávacích podmínek v Česku
- Nechte děti čísti si pod lavicí, radí odbornice, jak přivést školáky ke knihám
- Edutopia: Na čem ve škole opravdu záleží? Na mezilidských vztazích
- Česká maminka o vídeňské škole: K obědu jsou malé porce, příliš často je pizza nebo párky. Svačiny si děti nesmí nosit vlastní, aby si nezáviděly
- Psycholožka: Vyhořelý učitel jede na autopilota. Ani dva měsíce prázdnin nepomůžou
- Školní rok končí, učitelé bilancují. Chtěl bych změnit pohled společnosti na známkování a školní dril, říká oceněný učitel
- Zmrzlinu za jedničky na vysvědčení aneb Co s dětmi dělají známky
- Jak vybudovat u žáka sebevědomí? Nehodnotit a nesrovnávat, říká vítěz soutěže o nejlepšího učitele Tomáš Chrobák
- Kdo čte dobře knihy, umí číst i okolní svět
- Podle čeho poznáte waldorfskou školu a jak se liší od montessori? Malý rozcestník pro rodiče hladové po vzdělávání
- Děti ztrácejí schopnost komunikovat s okolím naživo. Příčinou je nadužívání moderních technologií
- Proč jsou děti netrpělivé, znuděné, opuštěné a vychloubačné?
- Výzkum postojů rodičů ke školství. Vzdělání rodičů výrazně ovlivňuje jejich očekávání od školy
- Školáci příliš nezvládají čtení ani porozumění textu, zjistila inspekce
- Syndrom vyhoření: vyhořelý je každý pátý Čech
- Slyšel někdy Václav Klaus mladší o formativním hodnocení?
- Známky nejsou zločin. Problém je, že rodiče si z nich dělají zlaté tele a to uctívají, říká ředitel základní školy
- PIRLS 2016 – publikace s uvolněnými úlohami ze čtenářské gramotnosti
- Vydali jsme novou metodickou příručku Učíme s filmem
- Lidi se nehandrkují a místo toho společně řeší, co je pálí. Utopie? Elixírem české demokracie jsou žákovské parlamenty
- Třídní schůzky: Dříve se rodiče mačkali v lavicích a dostávali zprávu o dítěti před ostatními. A dnes?
- Učitelé tráví spoustu času usměrňováním dětí. Umíme jim pomoci, říká vědkyně, která proměňuje školy v Mexiku
- Jaký je smysl studentských parlamentů?
- NEZkreslená věda
- Co se přesně děje, když mají matematiku druháci, třeťáci a čtvrťáci najednou? Reportáž z pardubické školy
- Prof. Jan Sokol: Jaké vzdělávání budeme potřebovat pro příštích 100 let?
- Výzva pro ředitele a ředitelky k úvaze nad koncepcí školy a jejím směrováním
- Jak zreformovat školství bez politiků? Začněme věřit dětem
- Škola by měla fungovat jako společenská laboratoř, říká Bohumil Kartous
- Setkání lídrů iniciativy 17. 1. 2017 – Úspěch pro každého žáka
- Školství nepřipravuje žáky pro život ve věku robotů
- Jana Nováčková: Škola dětem brání, aby se mohly učit
- Předmět, který vás ve škole nikdy neučili: Jak se učit!
- Proč se za tři roky v mezinárodních testech gramotnosti zase zhoršíme
- Jak vychovat šťastné dítě
- Když vás potřebují obě děti najednou
- Klíčové kompetence a jejich rozvíjení v klasické a waldorfské škole
- Člověk v tísni: Na více než polovině středních škol mají studenti nedostatečnou mediální výchovu
- Vznik neveřejných škol je jen jedním ze symptomů problémů veřejného školství
- Snaha zavést spádovost i u mateřských škol se dostává do rozporu s reálným chováním rodičů
- Lidové noviny: Řekněme přesněji, co učit
- Stojí, stojí u lednice, Cermat, nebo Polednice?
- Člověk a příroda: Příliš bohaté pro štěstí? Jak naše děti ztrácejí dětství a chytají nové nemoci.
- Řízení školy: Od dojmů k pojmům – mýty o inkluzi
- Hledat nové cesty znamená brát odpovědnost
- EDUpoint v září: Co zlepšily jednotné přijímací zkoušky a první učitelská Master class
- Učil jsem v pokusné škole. Před 80 lety, říká Jaroslav Kozlík
- Děti vědí, co jim dává a co jim bere energii
- Nebojte se riskovat a projevit svůj talent
- Britské listy: Návod, jak můžete i vy pomoci učitelům k vyšším platům a této společnosti k prosperitě
- JAK SE ŽÁCI ZŠ PODÍLEJÍ NA FUNGOVÁNÍ A ROZVOJI ŠKOLY?
- Dětem ve škole nejvíc vadí srovnávání a ponižování
- MŠMT vyhlašuje další výzvu na rozšíření kapacit MŠ a ZŠ
- Příklady dobré praxe
- Tichá: Inkluze nás připravuje na společnost, jaká je
- Se začleněním dětí cizinců do škol v Praze pomáhají dvojjazyční asistenti pedagogů
- Marek Herman: Opravdu chcete udělat ze svého dítěte tečku na displeji?
- Lidové noviny: Stejné šance všem, to je Francie
- Nová příležitost pro mateřské školy a jejich zahrady
- Gymnázia na jižní Moravě čeká revoluce. Kraj žádá alternativní výuku
- Děkan pedagogické fakulty: Student má u státnic předvést, že umí učit. Ne jen odpovídat na otázky
- Kuchařky ve škole jsou luxus aneb Co jste možná nevěděli o českých školních obědech
- Když se rodiče zlobí na školu: jaké to má obvykle důvody
- Příběh zahrady ZŠ Janovice – 1. díl
- VIDEO: Měsíc dobra i Psí Es Ó Es. Hlasujte o projektech školních parlamentů
- Psycholožka Pavla Koucká: Děti někdy potřebují, abychom s nimi prostě byli
- Chcete svého broučka dostat do dobré školy? Připravte se na válku
- České školství tápe. Chybí vize a podpora učitelů v praxi, říká odbornice
- První zjištění z povinné docházky předškoláků: mají problémy s komunikací i motorikou
- Dobré slovní hodnocení nemá oproti známkám jedinou nevýhodu, říká dlouholetý učitel
- Školní psycholog: nejsem bubák, děti se mi chodí svěřovat, ale i pochlubit
- Dnešní děti už nebudou psát ručně a číst z papíru, říká propagátor technologií ve vzdělávání
- Švédská škola očima české maminky: družina po celý rok, snídaně ve škole, na prvním stupni žádné známky
- Češtinářka: Neuznávám domácí úkoly, rodiče nemají suplovat učitele
- Proč je důležité správně se ptát?
- Chcete mít pocit, že se české školy změnily k lepšímu? Podívejte se na film Tomáše Škrdlanta „Škola demokracie?“
- Bez učebnic není učení? Pomalu to přestává platit
- Automaty na pera a kružítka míří do škol. Pomůže jim investor Mička
- V únoru 2018 vychází kniha rozhovorů s řediteli komunitních škol
- Zveme na konferenci Zahrada hrou
- Češi čtou stále hodně, za rok průměrně dvanáct knížek
- Víceletá gymnázia přispívají k horší kvalitě vzdělání na druhém stupni školství, říká Feřtek z EDUin
- Tomáš Feřtek: Hodinový otec aneb to mám za to, že jsem děti k ničemu nepustil
- Jde nám především o doopravdy žitý partnerský přístup k dětem
- Česká škola by mě na práci v OSN nepřipravila, říká Zuzana Vuová
- Rozhovor o inkluzivním vzdělávání s Vladimírem Foistem
- Lípy republiky 1918-2018
- Naboso i v klobouku. Na pražském gymnáziu se děti učí alternativně
- Příběh zahrady ZŠ Janovice – 2. díl
- Programy pro veřejnost, školy a zájmové skupiny v Meet Factory
- Směřujeme do pracovního tábora? Tři návrhy pro Roberta Plagu
- Češi známky neprožívají, jsme nejméně soutěživá země ze všech, co znám, říká učitel s mezinárodní zkušeností
- Děti se učí navzájem a já se díky tomu často nudím, říká učitelka z věkově smíšené třídy
- Taky máte ve třídě asistenta pedagoga? Vše podstatné o profesi, která má zachraňovat děti i učitele
- Vyžeňte děti ven do přírody dřív, než bude pozdě. Tato čísla vás přesvědčí
- Johan Ahlbom: Kdo se bojí odpovědnosti, neměl by učit
- Nakopněte svoji školu 2017
- Jak jsme ve škole volili prezidenta: vyprávění dvou učitelek, které se odvážily vnést horkou aktualitu do výuky
- Pro děti je dobré to, co je baví. Základka 21.století se řídí přirozeností dítěte a neservíruje mu nudu
- Global Teacher Prize Czech Republic. Cena pro inspirující pedagogy a průvodce vzděláváním
- Eduína 2017. Cena za inovace ve vzdělávání
- František Tichý: Zkoušení před tabulí u nás vůbec neprobíhá
- Jak poznáte dobrou školu? Lidi jsou tam důležitější než věci a nikdo se nikoho nebojí
- Taky zrovna luštíte vysvědčení bez známek? O zapeklitostech slovního hodnocení
- Chybovat se smí
- Robert Čapek: Dávání špatných známek na vysvědčení je pedagogická levárna
- Ředitel školy je jako kapitán lodi, letos půjdou mnozí přes palubu. Jak se to projeví na škole?
- Ohlédnutí za konferencí Zahrada hrou 2018
- Březen měsíc knihy: Čteme dětem
- MŠMT připravilo pro školy praktický návod k GDPR
- Tisková zpráva: Jak je to s domácími úkoly ve školách
- Do školy moc demokracie nepatří, učitel žáky řídí, říká první Zlatý Ámos
- Děti učí v přírodě. Některé potřebují k myšlení pohyb, říká oceněný ředitel
- Školní knihovna má v patře skleněnou podlahu i čítárnu na schodech