17.9.2018 – 30.6.2022 Místní akční plán pro rozvoj vzdělávání v ORP Mnichovo Hradiště

V rámci 6. setkání pracovní skupiny pro matematickou gramotnost a k rozvoji potenciálu každého žáka se uskutečnil seminář na téma Rozvoj předmatematických dovedností v prostředích Hejného metody (lektorka Mgr. Eva Šubrtová), který přilákal ve čtvrtek 27. února 2020 sedmnáct zájemkyň z řad učitelek mateřských a základních škol. Přítomné dámy hned v úvodu řešily konkrétní úlohy, během nichž měly sledovat svou vzájemnou interakci, tedy o čem diskutují, co všechno dělají. Jedna skupinka se věnovala práci s papírem (papírnictví), stříhání konkrétních tvarů, druhá skupina pak práci s plochými dřevěnými tvary různých velikostí a barev (podlaháři), třetí skupina stavěla městečko Krychlov z pěnových kostek (stavitelé) a čtvrtá skupina, rozdělená do dvou dvojic, ještě v rámci jedné dvojice vystavěla z dřevěných dřívek obrazec, který měl na základě popisu vystavět i druhý z dvojice. K čemu při plnění úloh docházelo? Došlo na zábavu, diskuse, soustředění, pozorování, spolupráci (pomoc), trpělivost, soutěživost, metodu pokus-omyl  (zkušenost), více řešení…

Účastnice se tak seznámily s prací v různých prostředích, která mají velký význam v Hejného metodě. Děti ocitající se v těchto prostředích často a pravidelně se v nich dobře orientují a postupně zvládají obtížnější úlohy. Učí se vzájemně spolupracovat a diskutovat, mají radost z objevitelské činnosti a nebojí se chybovat (metoda pokus-omyl).

Dozvěděly jsme se základní informace o podstatě Hejného metody, připomněly jsme si důležitost kritického myšlení a lektorka též poukázala na to, že matematika je univerzální prostředek pro rozvoj myšlení. Připomněla též důležitou posloupnost pro Hejného matematiku: reálná zkušenost – její uchopení mateřským jazykem – zobecnění zkušeností.

Došlo i na zhlédnutí dvou krátkých videí, po nichž následovala analýza chování dětí, jež byly na videích zachyceny. Lektorka “vypíchla” nutnost na děti nepospíchat, dát jim dostatek času a přistupovat k nim s trpělivostí.

Zdůraznila též důležitost písní a rytmizování, neboť hudební rytmus je rytmus matematický, snadno zapamatovatelný, pravidelný. Vyzkoušely jsme si i práci s krokovacím pásem, kdy dochází k zapojení maxima smyslů v poměrně jednoduché aktivitě, děti číslo vidí, slyší, vytleskají, odkrokují.  Došlo i na řadu úloh s pěnovými barevnými kostkami – postavit libovolný objekt a následně ho pojmenovat (velmi kreativní aktivita), postavit věžičky, jakoukoli krychlovou stavbu, stavbu podle obrázku, vláček podle obrázku atd. – a v závěru též na představení “autobusu”. O co v “autobusu” jde?

“Cestující představují dřevěné figurky, které nastupují a vystupují do autobusu (výtvarně upravená krabice bez víka, do které figurku vkládáme a zase je vyndáváme) v jednotlivých stanicích na trase (u židle, u piana). Děti mají za úkol sledovat, jak se mění počet cestujících ve voze, kolik panáčků nastoupilo či vystoupilo v jednotlivých stanicích a kolik jich dojelo do cílové stanice. Na reálném a praktickém příkladu tak děti samostatně počítají v oboru do desíti.” (citováho z webu www.h-mat.cz)

Tříapůlhodinový seminář utekl neuvěřitelně rychle, nebyl prostor na nudu, práce v prostředích Hejného metody zaujala všechny zúčastněné. Věříme, že ani jejich školkové či školní děti nebudou ochuzeny o některé z praktických cvičení.

Zájemcům doporučujeme zhlédnout příručku o Hejného metodě pro mateřské školy (Hejného-metoda-příručka-pro-MŠ).

Záznam_PS pro matem.gramotnost_27.2.2020