17.9.2018 – 30.6.2022 Místní akční plán pro rozvoj vzdělávání v ORP Mnichovo Hradiště

V úterý 30. května 2017 se na půdě Základní školy Studentská, konkrétně její budovy na Masarykově náměstí, uskutečnil čtyřhodinový seminář lektorky Kamily Bergmannové Čteme s nečtenáři. Velmi zdařilé vzdělávací akce se zúčastnily jednak učitelky z mateřské školy, jednak učitelky prvního stupně základní školy, nechyběla ani zástupkyně gymnázia či jeden rodič. Celý seminář se nesl ve velmi interaktivním duchu a vysloužil si četné pochvalné poznámky, např.: “Jsem velmi spokojena. Klidný, vyrovnaný, velmi erudovaný.” “Děkuji za opravdovou dílnu, ne suchou přednášku.” “Tento seminář jsem si užila – prožitek s teorií v pozadí.”

Již úvod samotného semináře byl velmi hravý: účastnice se rozdělily do tří skupinek, jež obdržely devět obrázkových karet – jejich úkolem bylo karty uspořádat v takovém pořadí, aby vznikl příběh, který pak skupinky zdramatizovaly. Co skupina, to jiný příběh! A věřte, že nechyběly humorné, ale i velmi dramatické okamžiky.

Zajímavým momentem semináře byl také “badatelský úkol” – zkuste si prostrčit jablko standardní velikosti kruhovým otvorem o průměru 5 cm, který byl uprostřed papírové čtvrtky! Byl to opravdu oříšek – někdo papír roztrhl, jiná z účastnic jablko snědla, další nakrájela na malé kousky. Poté jsme z názvu knihy Petra Horáčka “Nový domek pro myšku” odhadovaly, co bude asi obsahem tohoto příběhu. Následovalo řízené čtení s předvídáním a otázky doprovázené ilustracemi z této knihy, v závěru této aktivity došlo k porovnání s našimi úvodními odhady. Celá tato modelová lekce nás pak vedla k tomu, abychom s příběhem pracovaly už před samotným čtením, v průběhu četby i po jejím skončení.

Příjemným zpestřením semináře bylo též “malování básně”, kdy jsme výtvarně ztvárnily verše a to, co nám evokovaly. Vzhledem k tomu, že si každá z účastnic měla za úkol přinést nějakou svou rozečtenou či oblíbenou knihu a pak také dvě dětské knihy, s nimiž se nám dobře pracuje, došlo i na ně. Nejprve jsme při “kolečku se svou knížkou” představily každá tu svou a odůvodnily jsme její výběr, následně došlo na “burzu knih”, kdy každá ze své dětské knihy vybrala zajímavý úryvek, který okomentovala a poté nabídla ke komentáři i ostatním, čímž se ke každé knize sešlo několik komentářů.

Nejde o úplný výčet aktivit, s nimiž jsme se v průběhu semináře měly možnost seznámit, ale i tak je možné udělat si alespoň základní představu o tom, jak seminář probíhal. Všechny účastnice odešly se spoustou nových informací a nápadů pro práci s dětmi a navíc se jim dostalo i velmi zajímavé nabídky knih pro práci s jejich malými svěřenci, s nimiž díky tomu budou moci rozvíjet jejich četné dovednosti, jako např. předvídání, vyjasňování či shrnování.