Místní akční plán pro rozvoj vzdělávání v ORP Mnichovo Hradiště

V rámci setkání jedné z pracovních skupin projektu jsme zájemcům z řad pedagogů nabídli v úterý 13. dubna možnost účastnit se webináře Psychohygiena pro učitele. Lenka Dokládalová Bednářová, odborná ředitelka Semiramis z.ú., hovořila o stresorech v profesi pedagoga a práci s nimi, uvedla konkrétní tipy, co pro sebe (a své okolí) můžeme udělat, přidala i užitečné odkazy k tématu.

Pro učitele není současná situace vůbec jednoduchá: studovali, aby byli ve fyzickém kontaktu s dětmi. Nyní musejí čelit distanci a nejrůznějším opatřením, práci si ze svých škol v mnoha případech přenesli do svých obýváků, čelí problémům při sladění pracovního a osobního života (stejně jako my všichni ostatní), jsou na ně kladeny vysoké nároky (ze strany společnosti, vedení školy, rodičů, své rodiny i sebe samých) a mnohdy podléhají obavám o zdraví své i svých nejbližších.

Jak z této situace ven? Je třeba najít si ČAS PRO SEBE. Z výzkumů vyplývá, že týdně bychom si pro sebe měli vyšetřit alespoň 3 hodiny. Když tento čas v týdenním programu nenajdeme, zvyšuje to v nás úzkost, stres a únava narůstají. Delegujte na ostatní to, co je v jejich moci, sdílejte („sdílené hoře, poloviční hoře“), vysvětlujte, omezte konzumaci zpráv ze sociálních sítí, a pokud pracujete z domova, ukončete svou práci nějakým výrazným rituálem (např. zaklapnutím počítače a odchodem na procházku).

Co ještě můžete v rámci psychohygieny zavést? Vědomě myslete, co a kolik toho jíte, zdravá strava je základ! Nezapomínejte na vitamíny (např. C a D, slouží mj. i jako prevence proti covidu), naslouchejte při stravování svému tělu.

Vědomě se hýbejte! Pohyb zvyšuje náladu, vyplavuje endorfiny, zbavuje nás stresu (i hodina týdně může být prevencí před depresí).

Dodělejte věci, které odkládáte. Přivolávejte si příjemné zážitky (např. v podobě vzpomínek na to, co se vám podařilo). Zaposlouchejte se do oblíbených písní. Oceňujte se (třeba pomocí nějaké nástěnky/sklenice/šuplíku/krabice s úspěchy). Udělejte dobrý skutek. Poslouchejte zpěv ptáků. Přivoňte si k levanduli. Objímejte někoho alespoň 30 vteřin denně. Usmívejte se (tím přelstíte svůj mozek). Relaxujte, meditujte, pokud to umíte. A hlavně dlouho a kvalitně spěte!

A ještě poslední rada na závěr: vaší superschopností v péči o sebe sama je vědět, co mi dělá dobře, a to aktivně vyhledávat; co mi škodí, tomu se aktivně vyhýbat nebo to cíleně vyvažovat!