Místní akční plán pro rozvoj vzdělávání v ORP Mnichovo Hradiště

 

MAP II Mnichovohradišťsko zve všechny zájemce z řad rodičů, učitelů mateřských a základních škol či neformálních vzdělavatelů, ale i dětí na workshop S dětmi přírodě blíž a častěji, kterým v neděli 1. září 2019 od 15 do 17 hodin na pláži u Jizery pomyslně zakončíme letní prázdninové radovánky a přivítáme nový školní rok.

Zkušená lektorka Lenka Hřibová ze Semínka země nabídne všem zúčastněným inspiraci pro jejich práci s dětmi. Cílem je nabídnout kompenzaci “interiérového dětství” – chceme, aby děti neseděly doma, ale chodily do přírody, aby se venku naučili hrát si a najít si zábavu. Mnohdy stačí jen nějaká drobnost, nalákání na téma, malé pošťouchnutí a dětská fantazie se může sama rozvinout do všemožných směrů. My dospělí můžeme jejich dětské snažení pozorovat zpovzdálí, případně se můžeme přidat. V těchto aktivitách zažije úspěch opravdu každé dítě!!!

Jaký vás čeká program?

  • Inspirativní výstavka land artových a jiných aktivit s dětmi a pro děti (“lesní ateliér” – inspiromat)
  • Bosonohý chodníček – rozvoj smyslu hmatu nejenom na horních končetinách, přenosná mobilní verze, která leckdy na akcích slouží nejenom k vyzkoušení bosé chůze, ale i jako “lezeniště” pro batolátka (“mobilní dětský koutek plný přírodnin” k přebírání a stavění – šišky, kamínky, ořechy, kůry atd.)
  • Divadélka: “Jak se vychovávají malí medvědi” (tyčkové loutky z klacíku, téma rodičovského ovlivňovaní spontánní dětské hry); “O červené lodičce” (námořnické téma nás nasměruje k hamakám, jež slouží jako divadelní scéna: k čemu jsou hamaky  dobré do terénu, představení konceptu “hamaka čítáren”); “O stromech na stromech” (https://ucimesevenku.cz/)
  • Dílničky pro děti – tvoření z přírodních materiálů: ze všeho, co konkrétní roční doba nabízí, podzim je nejbohatší (barevné plody, stejně již odumírající části rostlin atd.) – klacky, klacíky (nejkreativnější dětská hračky, která je bohužel při dnešním životním stylu spoustě dětí nedostupná); budeme kutit z kůry (lodičky), z bláta (tváře stromů), ze semínek (mandaly, obrázky; jde o nejúspornější a nejčistší přírodninu, vhodnou třeba i na tácek do postele pro marody). Z principu nejde ani tak o výsledek, ale o proces – fotodokumentace. Proč přírodniny? V dnešní přetechnizované době jsou děti obklopeny a zavaleny spoustou umělých povrchů a materiálů. Z přírody (i přírodnin ) čerpají energii. Hmat (hrubá i jemná motorika) postupně degeneruje na   “display obrazovky”. Pamatujme na zásadu: nejdřív musím svět “uchopit” – dotknout se, abych ho mohl pochopit. Smyslové podněty mají v raném dětství velký význam, intelektuální rozvoj staví až na konkrétních zážitcích.

Bude i příjemné překvapení! Akce se zúčastní též Vladimir Jerechinskij se svými BUBNY ŠTĚSTÍ – hra na ně děti zabaví na dlouhé hodiny. Navíc se u dětí rozvíjejí díky hře na bubínek motorické dovednosti, paměť, intuice, smysl pro rytmus, dochází u nich ke zklidnění nervového systému, rozvíjí pozornost, vnímavost, soustředění na detaily atd. Pro děti je to přede především příjemná hra a může to být skvělá alternativa mobilním zábavám, které nepůsobí dobře na jejich psychiku. Těšiti se můžete i na zvukově vibrační masáže pana Vladimira!!!

 

Registrace na akci není nutná. Pro více informací kontaktujte Markétu Tomášovou (marketa.tomasova@mnhradiste.cz, 732 680 514).

 

Dopřejme dětem “luxus” přirozeného světa. Chudé dětství v bohatých zemích. 

Síla jednoduchosti.

Exotika blízkého.

Proces, ne výsledek.

Méně je více.

Ne rady, ale radost. 

“PraHra je hra s přírodními materiály, jako jsou třeba listy, větve, plody, mech, kamínky, kořeny, bláto, půda, písek, led, vody, ale i se zvířaty, živly, životními prostory, terénem, přírodními jevy, ročními obdobími a rytmy. PraHra je hra v přírodě a s přírodou, jaká v místnostech není nikdy možná. V PraHře nejde o návrat k přírodě, poesii a romantiku, nejde o přiblížení se přírodě, ale bez výjimky jde o jedno jediné: PraHra je pro děti vstupní branou k vybudování poznání přírody….” (Rudolf Hettich – z knihy Spielplatze für Kinderseelen)

Citováno z webu Semínka země.